آشنایی با کتابخانه Tkinter در پایتون
آموزش کتابخانه Tkinter در پایتون
اکثر ما زمانی که وارد دنیا برنامه نویسی میشیم تصورمون این هست که فقط قراره محیط گرافیکی رو توسعه بدیم در صورتی توسعه محیط گرافیکی تنها بخشی از برنامه نویسی یک پروژه میتونه باشه حالا با استفاده از کتابخانه های قدرتمندی مثل tkinter میتونیم محیط های گرافیکی خوبی روبا زبان پایتون توسعه بدیم .
رابط کاربری گرافیکی
رابط کاربری گرافیکی (Graphical User Interface) یا GUI که بیشتر با این نام بهش آشنا هستیم نوعی رابط کاربری هست که کاربر بتونه با برنامه ما به آسانی ارتباط بگیره با استفاده از مواردی مثل یکونها، منوها، پنجرهها و…
کتابخانه Tkinter
یک ماژول داخلی پایتون هستش که نیازی به نصب نداره و به همراه خود پایتون نصب شده هستش کار با tkinter خیلی ساده هستش از این رو، Tkinter یکی از پرکاربردترین ماژولها برای ایجاد برنامههای GUI در پایتون است.
ایجاد برنامه با Tkinter
ایجاد برنامهی GUI با استفاده از Tkinter کار آسانی هستش و کافیه مرحله های زیر رو دنبال کنید
- ماژول Tkinter را وارد کنید.
- پنجرهی اصلی برنامهی GUI را ایجاد کنید.
- یک یا چند ابزارک را به برنامهی GUI اضافه کنید.
- حلقهی رویداد اصلی را وارد کنید تا با هر اقدام کاربر، عملی انجام دهد.
مثال:
from tkinter import *
()root = Tk
root.title("First_Program")
()label = Label(root, text ="Hello World !").pack
()root.mainloop
ابزارکهای Tkinter
ابزارکها (Widgets) در Tkinter، عناصر برنامهی GUI هستند که برای تعامل کاربران با برنامه، کنترلهای مختلفی (مانند برچسبها، دکمهها، منوها، چک باکسها، دکمههای رادیویی و موارد دیگر) ارائه میدهند.
به طور کلی، ابزارک عنصری از رابط کاربری گرافیگی (GUI) است که اطلاعات را نمایش میدهد یا راهی برای تعامل کاربر با سیستم عامل فراهم میکند. در Tkinter، ابزارکها اشیاء هستند یعنی نمونههایی از کلاسها که دکمهها، قالبها و… را نشان میدهد.
هر ابزارک جداگانه یک شی پایتون است. هنگام ایجاد ابزارک، باید والد آن را به عنوان یک پارامتر به تابع ایجاد ابزارک وارد کنیم. تنها استثنا، پنجرهی “root” است که پنجرهی سطح بالایی بوده، شامل همهی موارد دیگر میشود و والد ندارد.
مثال :
from tkinter import *
()root = Tk
frame = Frame(root)
()frame.pack
button = Button(frame, text ='MaTeam')
()button.pack
()root.mainloop
کلاس ابزارکهای Tkinter
در ادامه لیستی از ابزارکهای اصلی که Tkinter از آنها پشتیبانی میکند، به همراه توضیحات کوتاهی از کاربرد هر یک را مشاهده میکنید:
- Label: برای نمایش متن یا تصویر بر روی صفحه استفاده میشود.
- Button: برای افزودن دکمهها به برنامهی شما استفاده میشود.
- Canvas: برای کشیدن تصویر و طرحهای دیگر مانند گرافیک، متن و غیره استفاده میشود.
- ComboBox: یک پیکان رو به پایین برای انتخاب گزینهای از لیست گزینههای موجود، در اختیار کاربر قرار میدهد.
- CheckButton: کاربر از طریق آن میتواند چندین گزینه از گزینههای موجود را انتخاب کند.
- RadiButton: برای انتخاب فقط یک مورد از گزینههای موجود از این آیتم استفاده میشود.
- Entry: برای وارد کردن متن تکخطی کاربر استفاده میشود.
- Frame: به عنوان محلی برای نگهداری و سازماندهی ابزارکها استفاده میشود.
- Message: کارکردی شبیه به برچسب (Label) دارد و برای متنهای چندخطی و غیر قابل ویرایش استفاده میشود.
- Scale: یک اسلایدر گرافیکی ایجاد کرده و امکان انتخاب مقدار دلخواه با جابجایی آن را میدهد.
- Scrollbar: برای پیمایش به پایین محتویات استفاده میشود.
- SpinBox: این امکان را به کاربر میدهد تا از مقادیر تعیینشده، مقداری را انتخاب کند.
- Text: امکان ایجاد، ویرایش و نحوهی نمایش یک متن چندخطی را به کاربر میدهد.
- Menu: برای ایجاد انواع منو در برنامه استفاده میشود.
مدیریت هندسه ابزارک
ایجاد کردن یک ابزارک به معنی نمایش در صفحه نیست، بلکه برای نمایش آن، باید یکی از سه متد grid ،pack و یا place را فراخوانی کنیم.
- ()pack: ابزارکها را در سطرها یا ستونها دستهبندی میکند.
- ()grid: ابزارکها را در یک جدول دو بعدی قرار میدهد.
- ()place: به شما امکان میدهد، موقعیت و اندازهی یک پنجره را به صورت مطلق یا نسبت به پنجرهی دیگر مشخص کنید.
در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را تا حدودی با این کتابخانه قدرتمند که برای توسعه محیط گرافیکی هست آشنا کنیم امیدواریم که از خوندن این مقاله اطلاعات بیشتری کسب کرده باشید
جواد یوسفی
برنامه نویس فرانت اند
دیدگاه کاربران
ثبت دیدگاه
برای ثبت نظر، ابتدا وارد شوید.
هیچ نظری ثبت نشده! اولین نفری باش که نظرشو ثبت میکنه!